Ingrid Schubert - Helemaal verkikkerd  Helemaal verkikkerd – Ingrid & Dieter Schubert


Prentenboek over de bijzondere dingen die kunnen gebeuren als je vriendschap sluit met kikkers.  Geschikt voor groep 3/4.

 

 

Introductie

Als er kikkervisjes in de vijvers zitten zijn kinderen daar vaak heel erg in geďnteresseerd.  Helemaal verkikkerd kan een prima uitgangspunt zijn om meer over die kikkers te gaan ontdekken.  Het is een boek waar je naast interesse voor kikkers nog genoeg kanten mee op kunt gaan.


Lezen en schrijven 

   · Op de titelpagina zien we Guus als een kikker zitten voor een vijver met kikkers.  Waarover zou het boek gaan?  Leg een verband met de titel.  Denken de kinderen ook aan de uitdrukking : 'Verkikkerd zijn op iemand?'
   · Blz. 3 & 4.  De ouders kijken door het sleutelgat.  Doen de kinderen dit ook?  Hoort dat/ mag dat?  Wat zou de moeder zien?
   · N.a.v. blz. 12.  Er valt vanalles uit de zak van Guus.  Wat heb jij in je zak?  Wist je nog dat dat erin zat?  Praat over verzamelingen die kinderen bewaren.
   · Blz.14.  Waarvan is het huisje gebouwd?  Waar zie je allemaal kikkers?
   · N.a.v. blz. 20.  Welke kunstjes zou het vliegtuig allemaal gedaan hebben?  Wat zou de verrassing van zijn leven zijn?
   · Blz. 22. Wat zou er gebeurd zijn?

Rekenen / wiskunde activiteiten
 
   · Zoekopdrachten.  Op blz. 1 en 2 zien we de flat waar Guus woont en de omgeving daarvan.  Deze leent zich goed voor allerlei zoek- en telopdrachten.  Zoals : hoeveel ramen heeft de flat?, Hoeveel auto's staan er geparkeerd?, Hoeveel spelende kinderen zie je?
   · Schattend rekenen.  Blz. 1 en 2.  De vragen bij die pagina kunnen ook heel goed iets moeilijker gemaakt worden.  Hoeveel mensen zouden er in de flat wonen?  Kinderen moeten daarbij schatten hoeveel ramen een woning zou hebben en een aantal bewoners vaststellen per woning. 

Creatieve activiteiten

   · N.a.v. blz. 4.  Wat zou de moeder van Guus door het sleutelgat zien?  Laat de kinderen een tekening maken.  Dit kan evt. een tekening in een sleutelgat zijn.
   · N.a.v. blz. 6 & 7.  Teken jezelf in een zeepbel.  Neem hiervoor eerst een bol van metaal of glas waarin je jezelf weerspiegeld ziet.  De kinderen zien dan het effect van een bol en hoe je dan vervormd wordt.
   · N.a.v. blz. 6 & 7.  Schilder met zeepbellen een abstract schilderij.  Maak sop en meng er wat verf door (waterverf is het handigst).  Blaas de bellen tegen het papier aan en laat ze daarop uit elkaar spatten.
   · Laat kinderen n.a.v. blz. 13/14 knutselen met waardeloos materiaal.  Laat ze een kikker maken.  Gebruik evt. het boekje de uitvinder van Ingrid & Dieter Schubert erbij om kinderen nog meer inspiratie te laten opdoen.
   · N.a.v blz. 19. 'Als dank geeft hij Guus de graskikker van lucifersdoosjes, knopen en groene wol'.  Laat de kinderen zo'n graskikker knutselen.  Het doosje als lijf, de knopen als ogen, poten van papier (of muizentrapjes) en groene wol op de rug als gras.

Spelactiviteiten

   · Spring in de gymzaal rond als kikkers.  Plaats een kast en spreek met de kinderen af dat ze nu heel voorzichtig van de 'graskikkertoren' af mogen springen.  Sluit af door te springen op 1 been zoals Guus.
   · Op blz. 13 zie je allemaal banden.  Laat kinderen een race lopen door de banden (estafette) of een hoge toren ermee bouwen.

Wereldoriëntatie en techniekactiviteiten

   · N.a.v. blz. 5.  Volgens Guus vinden de kikkers het best leuk in de badkamer.  Laat de kinderen in informatieve boeken opzoeken waar kikkers van houden en waar ze allemaal voorkomen (en wanneer).
   · N.a.v. blz. 6 & 7.  Guus heeft een steeds grotere zeepbel geblazen.  Laat kinderen experimenteren met zeepsop en het blazen van zeepbellen.  Van rietjes en ijzerdraad kun je iets maken waardoor je bellen kunt blazen en met afwasmiddel kun je bellenblaas maken.  Voor heel grote bellen is het handiger om echte bellenblaas te gebruiken (deze is ook te koop in grote flessen bij de schoolleverancier of speelgoedwinkel).  Sommige straatartiesten doen er ook bier door om de oppervlaktespanning van het sop te verbeteren.
   · Richt n.a.v. blz. 13 / 14 een sloophoek in, in de klas.  Laat kinderen oude apparaten meenemen (als dit vooraf in een nieuwsbrief staat, komt er vaak genoeg) en laat ze alles voorzichtig uit elkaar schroeven en onderzoeken.  Knip wel vooraf de stekkers en evt. snoeren eraf zodat daar niets gevaarlijks meer mee kan gebeuren.

Verkeer

   · Praatplaat n.a.v. blz. 1 & 2.  Is het verkeer in de buurt druk?  Welk moment van de dag zou het zijn?  Welke verkeersdeelnemers zie je (voetgangers, fietsers, automobilisten,...)?
   · N.a.v. blz. 1 & 2.  Zou je mogen oversteken bij het zebrapad?  De mensen aan beide kanten wachten dus waarschijnlijk staat het stoplicht op rood.  Zou de bus snel komen of net geweest zijn?  Laat kinderen schatten n.a.v. het aantal mensen bij de bushalte.  Als je goed kijkt zie je ook een bus aan komen rijden.
   · Maak een kopie van blz. 1 & 2 op A3-formaat.  Vraag kinderen om fietsers, auto's,... op de juiste plaats te plakken of te tekenen.

Tips

   ·  In het Ingrid & Dieter Schubert Doeboek staat op blz. 38 en 39 een plaatje en de kinderen moeten de verschillen zoeken.  Tip : scan de afbeelding (of kopieer deze in kleur) en lamineer deze vervolgens.  Laat de kinderen met een whitboardstift de verschillen aanduiden.  Deze kan naderhand met keukenrol worden uitgeveegd.
   · Klik hier voor meer informatie over de auteurs.