Wat een kat – Gilles Bachelet
Een kattenboek met humor.
Het boek kan op allerlei manieren verwerkt worden zodat het moeilijk is om er een bepaalde leeftijdscategorie aan toe te kennen.
Introductie
Dierendag is een prima aanleiding voor dit boek. Maar het boek is ook leuk als een kind naar de dierentuin is geweest of net een huisdier heeft gekregen of...
Lezen en schrijven
· | Veel kinderen hebben een huisdier. Er zijn waarschijnlijk wel kinderen met een kat. Of anders kennen ze de kat / poes van de buren, van familie enz. Probeer ze te laten vertellen wat een kat allemaal doet (spinnen, kopjes geven, kattenbak) en schrijf/ teken dit op een vel papier. Probeer met opzet geen vragen te stellen over hoe een kat eruit ziet. Vertel dat u een boek gaat voorlezen wat over katten gaat en dat we samen gaan kijken of e kat uit het boek precies doet wat we allemaal al over hem hebben opgeschreven. |
· | Lees het verhaal voor. Waarschijnlijk zullen de kinderen al snel zeggen dat het een olifant is en geen kat. Besteed pas echt aandacht hieraan als de eigenaar van de “kat” zijn exemplaar niet kan vinden in het boek. Overloop tijdens het lezen de kenmerken van een kat. |
· | Vergelijk een kat en een olifant met elkaar. Probeer een groepje van de klas (bij voorkeur de kinderen met een kat) een boekje te laten maken met hoe een kat eruit ziet. De kinderen kunnen tekenen en de leerkracht kan de kenmerken die de kinderen vertellen erbij schrijven. Kinderen die dat willen zou u de tekst na kunnen laten typen op de computer (visueel!). Een ander groepje van de klas zou een soortgelijk boekje kunnen maken over de olifant. |
· | Schrijf samen met de kinderen een brief naar de eigenaar om te vertellen wat de kenmerken van een olifant zijn. |
Creatieve activiteiten
· | Maak een tekening / schilderij van je lievelingsdier |
· | De illustrator heeft al veel portretten van zijn kat geschilderd. Als je goed kijkt zie je dat elk portret geinspireerd is op een werk van een bekende schilder. We zien een Olifant van Milo (Venus van Milo van Sandro Botticelli), een olifant met een dwarsfluit (Eduard Manet), dit is geen kat (Ceci n’est pas une pipe van Rene Magritte), een olifant a la Picasso (voorzijde en opzij opengeklapt weergegeven) en een blauwe olifant a la Matisse. Op de grond o.a. een olifant geschilderd zoals Mondriaan dat doet en daarnaast een versie geinspireerd door Kandinsky. Print afbeeldingen van de echte kunstwerken uit en laat de kinderen de olifant-versie erbij zoeken. Oudere kinderen zouden een andere schilder kunnen bedenken en zo een kat (olifant?) kunnen schilderen. Daarbij zou gedacht kunnen worden aan schilders uit het pointillisme , Karel Appel of bijvoorbeeld een Egyptische versie. |