Schattig – Lida Dijkstra & Marije Tolman
Het is niet altijd even leuk als iedereen je schattig vindt, maar het is nog erger als een ander je niet leuk vindt als je stoer bent. Geschikt voor groep 1 – 3. Leespluim februari 2007.
Introductie
Vraag kinderen wat schattig is. Denken ze daar allemaal hetzelfde over? Vinden ze schattig iets positiefs?
Noem een bepaald kind een ochtend steeds schattig. Hoe wordt daarop gereageerd? Laat de ervaring aansluiten bij het boek.
Lezen en schrijven
·
Waarom zou Tijn het vreselijk vinden om schattig genoemd te worden?
·
Tijn maakte zich zo breed mogelijk en liep met zijn voeten naar buiten gedraaid. Hoe moet je volgens de kinderen doen als je stoer loopt? Kunnen ze dit voordoen?
·
Waarom zou Truuske Tijn een engerd vinden? Wat zou Tijn kunnen doen zodat Truuske hem toch aardig vindt? Wat zou er gebeuren?
·
Wat gebeurt er met de spullen die Tijn heeft weggegooid? Laat de kinderen deze opzoeken op de volgende pagina’s.
·
Op het laatste zijn de kleintjes erg stout. Konden de kinderen dit voorspellen? Wat voor stoute dingen halen die kleintjes uit? Hoeveel kleintjes zijn er geboren?
Creatieve activiteiten
·
Geef de kinderen een tekening van een gewoon lief konijntje. Kunnen de kinderen ervoor zorgen dat deze er iets stoerder uitzien?
·
Laat kinderen op elkaars arm met viltstift een tatoeage tekenen of laat ze een tatoeage tekenen op een leeg wit etiket.
·
Maak een donkere zonnebril zodat je er al stoerder uitziet net zoals Tijn.
Tips
·
De lemniscaatkalender van 2007 bevat een grote afbeelding van Schattig. Het kan handig zijn om deze in een leeshoek op te hangen.