Het huisje dat verhuisde – Virginia Lee Burton
Een boek waarmee je in de klas veel kanten op kunt; wonen, seizoenen, geschiedenis,… Niet voor niets een klassieker. Geschikt voor groep 1 t/m 4.
· | Kennen de kinderen heel oude huizen? Wonen zij in een huis waar voorheen familie in gewoond heeft? Waar wonen de kinderen en wat vinden zij daarvan? |
· | Wagens zonder paarden? Wat zouden dat kunnen zijn? Wat voor weg zou er eerst hebben gelegen en welke zou er nu komen? Laat de kinderen de veranderingen voorspellen. |
· | Hoe zou het komen dat het huisje op den duur in de stad geen verschil meer ziet tussen de seizoenen? |
· | Zou je een echt huis ook zomaar kunnen verhuizen? |
· | Herkennen de kinderen in het boek de beeldtaal? Wijs kinderen er bijvoorbeeld op dat het huisje lijkt op een gezicht. De trap voor de deur loopt in een boogje waardoor hij lijkt op een mond, de deur wordt de neus en de ramen de ogen. Je kunt zien dat het huisje ongelukkig wordt doordat de mond steeds rechter wordt en ook door het kleurgebruik van de grote stad. De stad wordt voorgesteld met veel grauwe kleuren terwijl deze ook kleurig gemaakt kan worden door bijvoorbeeld neonreclames. |
· | In veel huizen wordt bij het bouwen ergens in een spleet tussen de muren een recente krant verstopt. Zelf heb ik er ook een gevonden bij een verbouwing. Ik heb er toen een recente weer bij gestopt. Het komt ook wel eens voor dat er een brief(je) bij gestopt wordt; wat zouden de kinderen schrijven? |
Rekenen/wiskunde
· | Bespreek het verschijnsel van de wassende maan (tijd), zien de kinderen dat ook wel eens ’s avonds? |
· | Het boek is ook een goede aanleiding om de seizoenen nog eens te bespreken (tijd). |
· | Bespreek ver weg – dichtbij n.a.v. de ervaringen van het huisje (ruimte). |
· | Laat de kinderen huizen, flats en andere gebouwen bouwen in de blokkenhoek. Geef bijvoorbeeld de opdracht om een flat van 25 verdiepingen te bouwen. |
Creatieve activiteiten
· | Laat kinderen zelf een huisje knutselen, veel huisjes kunnen een stad worden. |
· | Teken je eigen huis of teken je droomhuis. |
· | Bouw van lego, knex of ander bouwmateriaal een straat na. Zelf heb ik eens foto’s gemaakt van de huizen waarin de kinderen woonden. Deze werden op legostenen geplakt zodat we een straat van de klas kregen. Hoe zou deze straat dan heten? |
· | Geef de kinderen een tekening van het huisje met de landerijen op de achtergrond. Laat de kinderen kiezen welk seizoen het is en het met bijpassende kleuren en tekeningen afmaken. |
Muziek
· | In het prentenboekenliedjesboek staat het nummer ‘En het huisje ging verhuizen’ wat geïnspireerd is op dit boek. |
Tips
· | Kijkopdracht op blz. 26 + 27 van het prentenboekenliedjesboek. |