De zussen krijgen bezoek – Sonja Bougaeva
Gasten brengen vreugde aan, is het niet bij het komen dan wel bij het gaan. Het is niet altijd fijn als iemand je ‘helpt’ maar hoe vertel je dat zonder die persoon te kwetsen? De zussen houden het huis eigenlijk het liefste zoals het is.
Introductie
Het boek is ook geschikt om voor te lezen aan iets oudere kinderen. Prentenboeken voorlezen aan kinderen in de middenbouw kan prima maar houd er rekening mee dat kinderen dit op die leeftijd soms niet meer gewend zijn en lacherig kunnen reageren (verschilt van school per school). Laat de flap zien en vraag aan de kinderen of ze denken dat het leuk bezoek is en wie het zou kunnen zijn. Alleen de kaft en titel al zou uitgangspunt voor een opstel kunnen zijn.
Lezen en schrijven
· | Zie introductie voor kaft en titel met bijbehorende stelopdracht. Krijgen de kinderen zelf wel eens bezoek? Vinden ze dat altijd leuk? |
· | Sla het boek open; wat kunnen de kinderen al afleiden? Waar zouden de zussen wonen? Hoe wonen ze? |
· | De eerste pagina eindigt met ‘Alles was goed…’ wat kunnen kinderen daar al uit afleiden? |
· | ‘Na een dag riep neef Hans : Maar hoe kunnen jullie zo leven? Weet je wat, ik zal jullie helpen. Ik zorg dat alles hier in orde komt!’ Wat vinden de kinderen van Hans? Zouden ze zelf zo’n neef willen hebben? Stel evt. dezelfde vraag na een aantal pagina’s. |
· | Beeldtaal : in het boek zie je dat naarmate de zussen het helpen minder leuk vinden de kleuren van warm roodachtig naar dof groenachtig veranderen. Zien de kinderen dat je met kleuren ook de sfeer weergeeft? |
· | Zijn de kinderen het eens met de neef dat de zussen ondankbaar zijn? Waarom wel / niet? |
· | Op de plaatjes zie je dingen als een grammofoonspeler, een ouderwetse klok, grammofoonplaten,… Kennen kinderen daar de naam en de functie van? Zouden ze zelf zulke spullen bewaren / in huis willen hebben en waarom wel / niet? |
· | Laat de kinderen een tekening maken met warme en met koele kleuren. |
Tips
· |
Site van de uitgever met een lesbrief. |