Mannetje Jas – Sieb Posthuma
Hartverwarmend prentenboek voor koukleumen. Geschikt voor groep 1 en 2 (3).
· | Mannetje Jas kan zijn huisje niet meer binnen. Hoe zou hij zich voelen? |
· | Er komt een man die roept : ‘Mannetje Jas, ik moet je iets heel bijzonders laten zien in de stad waar ik vandaan kom.’ Wat zou dat kunnen zijn? |
· | Vrouwtje Jas krijgt het opeens warm. Kunnen de kinderen bedenken hoe dat zou komen? Laat kinderen de link leggen tussen blozen en het warm krijgen. Wanneer / van wie worden de kinderen warm? |
· | In het boek zie je steeds een rood vogeltje. Merken kinderen dit op? Wat zou er met dat vogeltje aan de hand zijn? |
· | Laat kinderen uit stof (met een stofschaar) een jas knippen en laat ze de handen, voeten en het gezicht erbij tekenen. Wat ook kan is dat het gezicht een (gekopieerde) foto is. |
· | Laat de kinderen zichzelf tekenen in hun lievelingsjas. Maak er taaltekeningen van door verhalen die kinderen hebben over die lievelingsjas erbij te schrijven. Dat kunnen beschrijvingen zijn over hoe hij eruit ziet of dingen die ze in die jas beleefd hebben. |
· | De jassen kunnen door kinderen op allerlei manieren gesorteerd worden; kleur, grootte, rits of knopen,… |
· | Laat de kinderen de jassen rangschikken op aantal knopen of van klein naar groot. |
· | Maak van de huishoek een jassenwinkel. Leg er wat lappen stof neer en een naaimachine. Verder een rek en misschien kunnen de kinderen de jassen een tijdje in de hoek ophangen. (afspraken maken over wat er in zakken zit!) |
· | Lessuggesties van Luxemburg |
· | Lessuggesties in Leesgoed 8, 33e jaargang 2006, blz. 334 |
· | Site van de auteur Sieb Posthuma |
· | Uitwerking door de taallijn van het Expertisecentrum Nederlands |